NOEN ,HVIS DE BLIR SKADET,LEGGER SEG PÅ SOFAEN OG HÅPER PÅ AT TING GÅR OVER VELDIG FORT UTEN BELASTNING.
De aller fleste skader krever fysisk belasting for å leges,men selvfølgelig finnes det unntak.

JEG HAR GJORT MYE RART I SKADEPERIODER,MEST FOR Å HOLDE FORMEN BEST MULIG ,MEN OGSÅ FOR Å BLI RASKERE SKADEFRI, SAMT DEN PSYKOLOGISKE GRUNNEN ,TILFREDSTILLELSE.
Men det har vært noen idiotiske påfunn,det skal jeg innrømme. Løpe med krykker rundt langsjøløypa pga en strekkskade i låret på 90-tallet topper vel den statistikken 😂 tror jeg brukte rundt 2 timer……

Langsjøløypa er ei skogsløype på 18.8km (før i tia) og JA jeg «løp» den med krykker en gang på 90-tallet,med det resultatet at hendene var blodige og smertefulle pga vann-/og blodblemmer som sprakk 😂

ELLERS HAR DET VÆRT MYE RART,MEN JEG HAR ALDRI STÅTT OVER EN DAG MED TRENING UANSETT SKADE.
Har selvfølgelig stått over ved sykdom med feber,men aldri ved skader.
Dagen etter jeg ikke klarte å stå på det ene beinet etter 3 prolabser i ryggen ,satt jeg 2.5t på ergometersykkel.

Dagen etter jeg brakk armen som 17-åring satt jeg også på ergometersykkel.
Og listen er lang,for etter et langt liv med idrett har det selvfølgelig vært endel skader.


I DAG BLE DET OGSÅ EN ALTERNATIV ØKT SOM PÅ TIRSDAG NÅR JEG GIKK TRAPPENE I NESTEN 2T.
Før i tiden ble Dokkaløypa i Vikerssund ofte brukt ved skader og det blir den gjort fremdeles som forrige sommer hvor jeg hadde achillistrøbbel(5 året på rad) ……gå skigang og løpe nedover funker veldig fint for meg ved slike skader og man opprettholder både utholdenhet og til en viss grad O2-opptak.

Nå har jeg for første gang i mitt liv en hamstringsskade.
Det gjør at jeg ikke kan bruke høyre- beinet 100% og løping på flatmark blir til jogg ,men når man har Vikersund hoppsenter et steinkast unna med mange trapper man kan gå ,er det jo ingen problem å opprettholde et visst o2-opptak, og utholdenheten klarer jeg ved rolig jogg evt mange turer opp og ned f.eks skiflyvningsbakken.
Alternativet er å løpe lange bakker som vi har mange av i Modum ,som jeg gjorde på mandag når jeg løp 6km så å si motbakke med litt trøkk.



Mange løpere sverger til aqua-jogg og elipse og det er sikkert bra det,men jeg trives best ute så da ble det i dag ei hardøkt i hoppsenteret.
Målet var å sette stravarekord på et segment opp trappene og ned grusveien.
Nå klarte jeg ikke det,var faktsik så mye som 2 min bak,men plasserte meg på 3 plass gjennom «alle tider» og 1 plass i 2021,så skal vel ikke klage når man er 55 og løp litt mer kontrollert enn normalt sett ned fra «Vingen/Toppen» pga denne hamstringen.

Jeg er ikke spesielt god i motbakker i vanlig løping kan dog utligne dette litt med utholdenhet ,men i trapper er jeg nok enda dårligere og allerede etter 100 trinn var jeg dønn stiv og da hadde jeg «bare » 978 igjen 🙈
Men en ting ingen skal ta fra meg,jeg tar i 100% hele tia hvis jeg har bestemt meg,sånn har jeg alltid vært siden jeg var 6-7år,kalles vel konkurranseinstinkt.
Og selv om beina var gele på toppen og jeg var på vei til å spy ,var det kun en tanke som var oppi hue mitt «stravarekord».
Pulsen var på det meste 166 og da har jeg ikke mange slag å gå på ….egentlig svært få
🙈 og melkesyra var sikkert ekstremt høy uten at jeg noen gang har målt lactat så tror jeg ikke jeg har hatt mer syre i 2021 enn i dag.

Nesten på nivå med øktene opp Dokkaløypa på 90-tallet.


I MORRA BLIR DET NOK 2 ROLIGE LØPEØKTER SÅ SANT IKKE ØKT 2 BLIR INNENDØRS (men det siste skal mye til)
Har en avtale veldig tidlig for meg i morra 🙈klokka 0915 ,men det går fint.
Artig å ha noen å trene med og man skal heller ikke undervurdere det sosiale.
Og planen med samme person er intervall på lørdag og langtur 20km på søndag…….håper bare hamstringen tåler dette.




INGEN TING ER SOM Å LØPE PÅ BEINA 🙏
For meg kan skøyting på ski være et godt alternativ 2 i vinterhalvåret,men satser på mest mulig løping kommende vinter.
Enkelt,effektivt og veldig målbart.
Og med de måla jeg har satt meg er det bare å løpe som f…….. 😉
Også må jeg vel slanke meg da……..er det ikke det som gjelder?

Nei slapp av,mulig jeg går ned 2-3 kilo med mer løping,mindre ski og styrke men tar ikke en «Hellerud ala 1984» ,det er livsfarlig.

Finnamarksløpet.Løyperekord ,tror det var i 1989……det er fryktelig lenge siden




ELLERS HAR DAGEN GÅTT SOM DEN HAR GÅTT.
Ferdig på jobb kl.11 ,vært en tur i Åmot og skravlet litt med folk,besøkt muttern og tok en visitt på jobb før jeg nå ligger rett ut på sofaen og skriver blogg 😉

Neste blir vel å finne ut om det er noe kjekt på TV før man tar kvelden og legger seg under dyna.

HA EN FIN NATT OG EN FLOTT FREDAG.