En stigning på 542 meter fra Tyrifjorden (63 m.o.h) til Hvalsknatten 605 m.o.h) er et yndet turmål for mange i Modum og har vært det så lenge jeg kan huske .
Jeg ble kjent med Dokka-løypa på begynnelsen av 80-tallet hvor langrennsløpere trente såkalt skigang……….og ble på 90-tallet en av mine viktigste treningsløyper hvor høy puls og mye melkesyre over lang tid var hovedinnholdet.
Hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg at de aller tøffeste hardøktene har jeg hatt har vært opp denne stigningen………..hver 14 dag fra midten av sommeren til snøen kom i November bestod disse øktene av 3 turer opp til toppen med max innsats (var ikke snakk om noe terskel-trening der,det var absolutt max innsats)…….den økta tok da som regel 2 timer.
I de beste sesongene 92 til 95 gikk jeg stort sett opp på mellom 19 og 21 minutter ….persen er på 18.16min ,men da løp jeg vel noe mer enn til vanlig hvor jeg kun løp på de 4 små flatene……

Fra midten av 90-tallet ble denne løypa mer og mer brukt av folk i distriktet og det ble etterhvert en «konkurranse» blant folk å gå opp ( i hvertfall til Hvalsdammen)flest ganger pr.år da det kom en bok ved Hvalsdammen som ligger 525 m.o.h .
Jeg skriver alltid i denne boka selv……….skriver i alle sånne bøker rundt omkring hvis jeg har tid……..

Hvem som har gått opp flest ganger har jeg ikke oversikt over og det har heller aldri vært noe mål for meg ,men jeg har nok hatt uker jeg også hvor jeg har vært opp der 10-12 ganger , for kommer man først opp til Hvalsdammen eller Hvalsknatten har man stier man kan løpe/gå på både til Sylling og Drammen og flere andre steder og jeg løp i perioder mye på/i Øståsen/Finnemarka.

Dokka-løypa er etter mitt syn den mest effektive treningsformen kondisjonsmessig for «vanlige» folk som ikke liker å løpe.……..for det første får man fort høy puls og så tar det litt tid å gå de 3km opp til toppen,samt at man får god styrke i de store muskelgruppene ,og på fine sommerdager kan man ta seg en dukkert i Hvalsdammen eller gå et par kilometer videre inn til Sandtjern og bade der 😉

Det negative ved å gjøre dette «hver dag» er at nedstigningen vil etterhvert slite på knær og hofter ,men et par dager i uka er å anbefale.


Så i dag var planen å ikke gå på ski men å gå skigang i Dokka-løypa……..men jeg må jo si at det går ikke så fort som før gitt selv om jeg gikk sånn halvveis fort………men men får satse på at kommer seg utover sommeren 😉

Men jeg blir litt lei meg når jeg går Dokka-løypa nå…….så mye hogst og så åpent og til dels ugjennkjennelig det har blitt……………jaja man blir sikkert vant til det også og sikkert en grunn for all den hogsten,men jeg likte meg bedre før 😉

STYRKETRENING.
Etter denne turen skulle jeg trene styrke……..og hva gjør man da nå i disse corona-tider hvor helsestudioene er stengt og jeg har solgt alle vektene jeg hadde……..null problem,kun fantasien som setter er stopper……så 1t20min styrke i stua var null problem .