Mange spør meg «hvorfor gidder du å trene så mye?»
Ja si det…….hovedgrunnen er vel fordi jeg føler meg mer vel etter ei treningsøkt og da ligger det jo noe psykisk i det,så da er jeg vel treningsnarkoman da 😉 Ja klart jeg er det og er det så rart?

Oppveksten var jo preget av fysisk aktivitet hver eneste dag og hvis jeg skulle løpt rundt med skritteller eller smartklokke fra jeg var 4-5år ville jeg vel sprengt alle diagrammer på generell aktivitet,som mange andre som er vokst opp «før i tiden»………men mulig jeg burde hatt en diagnose ,hvem vet, men hadde jeg vokst opp i dag hadde jeg nok garantert vært til utredning på BUP ,der har jeg inntrykk av at altfor mange havner i dagens samfunn.

Nei jeg vet ærlig talt ikke jeg,men at jeg alltid har vært aktiv og at jeg alltid må ha noe å gjøre er ihvertfall sikkert………om det ikke er fysisk så ihvertfall i form av andre ting,og det kan være så mangt.Men å legga meg på sofaen og glo på TV ,det gidder jeg ikke mer,da skal det i såfall være veldig interessant….og hva er interessant??? nei si det…….

Men ja jeg har trent masse i alle år,så det å bruke kroppen,få litt puls,kjenne at svetten renner…rett og slett kjenne at man lever er vel det som i dag trigger treningen,mer enn at jeg på død og liv skal prestere noe. Så er jeg kanskje litt kroppsfiksert? Tror egentlig ikke det selv,men okey da,når jeg står foran speilen er det greit at jeg kan se magemusklene 😉 ihvertfall skimte de…..så litt kroppsfiksert er jeg vel.
Ja jeg kan godt være «fit» men å gå på helsestudio for å få store muskler ser jeg ikke noe poeng med….de blir jo bare til bryderi ……men ja ,gå på helsestudio for å opprettholde generell styrke,det gjør jeg og det er viktig når man passerer 30år for da begynner testostreonnivået sakte men sikkert å synke og hvis man da ikke opprettholder generell styrke kan det føre til skader og plager i spesielt ledd …..det er jo musklaturen som bærer kroppen ,når de da blir for svake er det leddene det går ut over……..og da er det viktig å trene såkalte kjærnemuskler og drite i store besepser,trisepser og annet for liksom å se kul ut…….

Apropos det å prestere noe,så er det greit å holde seg i form, og hvis jeg så en dag skulle finne ut at «ja kanskje jeg skal gå et skirenn eller løpe et løp» så er det jo greit å slippe å måtte ta et skippertak for å komme i form liksom,kanskje det også ligger litt i bakhode???
Vanskelig å si,men jeg syns det er tøft at jeg i en alder av 53 år kan spenne på meg rulleskia å gå 10-12 mil uten noe problem,ta på joggeskoa og løpe 20-30km uten å være helt «kake» etterpå……..Være med noen yngre idrettsutøvere å ikke bli knust pga dårlig form……farten,spensten og styrken er nok ikke som før,men man kommer langt med kondisjon og rutine 😉

Ja så grunnen til at jeg trener så mye som jeg gjør i dag er at jeg liker det,liker å være i form,er litt kroppsfiksert og føler meg mye mer vel når jeg har trent.
Men om jeg trener 1t eller 5 timer om dagen spiller ingen rolle…….det var før det når man satset på idrett ….da var det greit å ha en plan på timer og utførelse,det har jeg ikke lenger…….vi tar dag for dag.

Også er det greit noen ganger å trene for å komme bort fra alle tanker og surr oppi hue….derfor blir jo også trening sett på som en viktig del av behandlingen for psykiatriske pasienter.….ikke at jeg er der,men kanskje hadde jeg havnet der om jeg ikke hadde treningen som tok av for mye tankesurr??? Hvem vet. Er jo jævla mye surr oppi detta hue innimellom 🙂


En annen ting er jo at alle kroppens systemer fungerer mye bedre hvis man trener eller ihvertfall beveger seg……hjerte,lunger,fordøyelse osv…..
Men jeg kan godt stå over en dag hvis det skjer noe annet spennende,men da skal det jaggu være spennende.