DRANGEDAL 30 JUNI

NÅ HAR JEG KOMMET HJEM SAMMEN MED MINE 2 YNGSTE BARN .GLEDER MEG TIL Å LØPE INTERVALL SAMMEN MED BENEDICTE SOLVIN I MORRA FOR NÅ ER JEG LITT «FEDD UP»AV RULLESKI.
OG Å VÆRE SAMMEN MED UNGENE DE NESTE 14 DAGENE.

PÅ TOGET FRA STAVANGER TIL KONGSBERG

RULLESKITUR GEITHUS – STAVANGER 489KM ENDTE MED DNF OG JEG VAR SVÆRT SKUFFET NÅR JEG INNSÅ AT JEG MÅTTE BRYTE,MEN I ETTERTID SER JEG AT PLANLEGGINGEN AV NÆRINGSINNTAK VAR DET SOM VAR MANGELVARE FOR FORMEN I SEG SELV VAR MER ENN GOD NOK TIL Å GÅ DENNE DISTANSEN.

TUREN STARTET MANDAG KLOKKEN 2100.
Visste jeg måtte gå mye roligere enn jeg pleier og det er litt vanskelig når det gjelder meg,men syns alt glei veldig lett frem til jeg passerte Vestfossen

HADDE I UTGANGSPUNKTET REGNET STEKNINGEN NED TIL STEINSHOLT SNAUE 90KM SOM KUN TRANSPORT.
Men med motvind lange Eiker`n ble det ikke akkurat sånn,men syns det tross alt gikk veldig greit og snittfarta tydet på at formen var god ,for jeg prøvde hele tiden å bruke minst mulig krefter,brukte beina mye mer enn vanlig for å avlaste øvre del av rygg.

Ved HOF begynte mørket å senke seg og jeg tok frem hodelykta samt stoppet for å drikke for første gang……etter 60km og ca 3t20min.
Fordelen med meg er at jeg kan gå veldig lenge uten drikke o.a næringsinntak,men på en så lang tur er det også en bakdel fant jeg etterhvert ut.

VINDEN BEGYNTE Å LØYE OG ALT GIKK VELDIG GREIT TIL PORSGRUNN 120KM.

det begynte å lysne,jeg var ukjent på veiene og tok det i overkant rolig i utforkjøringene.
Planen var så ,siden jeg var tom for drikke 1ltr Battery, å dra innom en døgnåpen bensinstasjon .
Men fant aldri noen åpne bensinstasjoner og da begynte tvilen for jeg visste at neste mulighet var Drangedal litt over 50km i tungt terreng som neste mulighet.
Stoppet ved en bekk å fikk i meg litt vann etterhvert og hadde noen kvalmende sommerlefser i sekken.

PÅ DETTE TIDSPUNKTE BEGYNTE OGSÅ PSYKEN Å DALE DRASTISK.
Målet nå var Drangedal ,få meg noe drikke og mat.
Og etter 176km ,10t40min satte jeg med ned foran CoopMarked Drangedal og tenket «hva faen gjør jeg nå»

Jeg var tom for næring ,surrete i hue og eneste som stod i hode på meg var næring og søvn.
At jeg så heiv innpå 2 øl gjorde jo ikke hode noe bedre,men fikk næring og fant etterhvert en campingplass selv om jeg da måtte gå 6km tilbake.
Men med litt promille gikk jo det nærmest av seg selv 😂

APROPOS VOJE CAMPING.
Eieren fortale meg at faren var fra Geithus og at han selv var oppvokst de 5 første årene sine i Katfoss.
Merkelig hvordan man hele tiden i livet treffer folk som kjenner noen eller kjenner stedet man selv bor eller er oppvokst ved.

ETTER 2-3 TIMERS SØVN VAR JEG FORTSATT BESTEMT PÅ Å NÅ STAVANGER INNNEN TORSDAG FORMIDDAG.
Så klokken 17 begynte jeg igjen å gå i retning Vrådal.
Formen virket veldig bra ,den ryggen jeg hadde slitt med fra Porsgrunn hadde sluppet taket og at var bare «fryd og gammen»

NUGATTI OG VANN.
Eneste jeg hadde med var nugatti og vann ,satset på butikk i Vrådal.

ETTER 45KM I TUNGT TERRENG SÅ JEG PÅ KLOKKA Å INNSÅ AT JEG IKKE RAKK BUTIKKEN I VRÅDAL.
Hva skulle jeg gjøre da?
Sjekket butikkenes åpningstider de nærmeste milene og fant ut at jeg måtte gå minst 15-mil til uten annen næring.

DER BLE AVGJØRELSEN TATT DNF.
Svært skuffet snudde jeg og gikk tilbake til Voje camping .
Mulig kunne jeg fortsatt,men etter råd fra andre og en «prat med meg selv» fant jeg ut at det var den beste avgjørelsen .
Men det var en tøff mental avgjørelse siden jeg hadde skrevet på blogg og blitt interjuvet av Bygdeposten.
Har faktisk tenkt å leve endel år til og ikke minst skulle jeg være far for mine barn i sommerferien på best mulig måte.

DAGEN ETTER DETTE NEDERLAGET TOK JEG EN ROLIG RULLESKITUR I RETNING LUNDE FØR JEG SATTE MEG PÅ BUSSEN TIL STAVANGER.

ETTER BUSSTUREN RUSLA JEG OPP TIL TJENSVOLL
Litt deilig å bruke beina på andre måter enn rulleski selv om jeg kun gikk i «slippers» og unødvendig å ta drosje for en så kort distanse.

DE 2 SISTE DAGENE HAR BESTÅTT AV GÅTURER ,LITT STYRKETRENING OG RULLESKI.
I går var hode helt i hundre igjen og kroppen hadde lyst til høy puls og muskulaturen var merkelig nok veldig klar få å «gi gass».
Men det er begrenset hvor høy puls man får med rulleski i Stavanger og for den slags skyld i all annet terreng enn annet enn opp mange høydemeter i løpet av kort tid.
Men jeg klinte ihvertfall til å gikk de første 30km med snittfart på 3 min/km og det er ikke så verst i Stavanger/Sandnes/Sola hvor det er mange veikryss,underganger,mye folk og ikke minst møye vind.
Men ble jeg så sliten jeg hadde håpet? NEI.

I DAG BLE DEN EN DAFF TUR MED 4 HJUL FØR TOG TIL KONGSBERG .
Lite søvn i natt,null frokost og rett ut på rulleski uten mål og mening.
Men ble da 37km.

SIDEN MANDAG KLOKKA 2100 HAR JEG VÆRT I AKTIVITET 29 TIMER ,GÅTT 392,6KM PÅ RULLESKI ,DET MÅ VEL VÆRE GREIT .

MEN DET VERSTE AV ALT ,JEG GLEDER MEG TIL INTERVALL MED JOGGESKO OG HØY PULS MED BENEDICTE I MORRA ,KANSKJE BLIR JEG LØPT FRA P.G.A TUNGE RULLESKI-LÅR ,MEN AKKURAT NÅ ER ALLE BEVEGELSER MED JOGGSKO KJÆRKOMMENT .

FØLER MEG OVERHODE IKKE SLITEN.
Bare jævla lei rulleski og lav puls 😉

Må nok engang si at jeg tror det er overdreve bruk av rulleski og helsestudioer blant de som håper på å bli gode langrennsløpere.