VÅKNA KLOKKA 7 SÅ UT AV VINDUET ,KIKKA LITT PÅ MESSENGER OG FACEBOOK FØR JEG SNUDDE MEG RUNDT OG SOV TIL 1230.
Ikke skulle jeg på jobb,ikke hadde jeg råd til å dra og handle og ikke hadde jeg noen treningsplaner før klokka 1830,så hvorfor skulle jeg da stå opp?

NOEN ANDRE SOM HAR SÅNNE DAGER????
Tipper det
.



FORRIGE UKE VAR EN BRA UKE .
Alt fra fantastiske fine treningsturer flott vær med ivrige og hyggelige mennesker,harde gode treningsøkter,løpeturer på nye steder og turer med mye latter og humor samt noen hyggelige kvelder både fysisk og via sosiale medier med mye rødt i glasset og litt i overkant mye karaoke🎤 😂


MERKA I DAG PÅ BEINA AT JEG HAR TRENT LITT FOR MYE MED HØY INTENSISTET,MEN MEN ÆRRE SÅ FARLIG A?
5 relativ harde økter med joggesko på beina er strengt tatt 2 for mange på 7 dager.
Dagens økt med MFIK og Simostranda IL hadde jeg nok droppa hadde det ikke vært for at dette var den eneste økta denne uken jeg har mulighet til å være med på fellestreninger.
Og det gikk ,tja helt greit men mangla det lille ekstra både fysisk og psykisk.





SÅ HAR JEG EN TING PÅ HJERTE,ELLER EGENTLIG TO.
For en tid tilbake ble jeg beskyldt for løgn i en blogg,det likte jeg ekstremt dårlig for å si det mildt,men jeg har aldri vært sur på folk over lengre tid ,så det var jo bare der og da.
Men jeg lovte å komme med bevis på de tingene jeg sa så jeg har jo lest gamle treningsdagbøker og resultatlister og notater fra jeg var 7år (treningsdagbøker fra jeg var 15).

Skal begynne med en ting da.
Jeg er født Hellerud og de aller fleste i den slekta har blitt født med noen genetiske fordeler i form av styrke og eksplosivitet,også jeg.
Verste jeg visste frem til jeg var 16år var å løpe mer enn 30min a gangen og i friidrett var alt over 60m langt,t.o.m 60m var for langt.
Så derfor skrev jeg at jeg hadde vært på begge sider når det gjaldt ekstrem eksplosiv og ekstrem utholdenhet..

Den ekstreme utholdenheten kom etter som alle vet en sykdom hvor jeg mistet nærmere 25 kilo kroppsvekt og mistet selvfølgelig all muskulatur og all form for styrke og eksplosivitet.

Styrke går det ann å trene opp,men IKKE eksplosivitet.Derfor hadde jeg et valg hvis jeg skulle fortsette å bli best mulig til å gå på ski ………trene ekstremt ,både hardt og langt.

TROR NOEN OG ENHVER HADDE FÅTT BAKOVERSVEIS HVIS DE HADDE SETT TRENINGSDAGBØKENE MINE FRA SPESIELT 1992 TIL 2000.

Jeg trente ekstremt mye og ekstremt hardt med 2 mål for øye ,høyt O2-opptak og få ekstrem utholdenhet,og jeg klarte begge deler selv om jeg ikke kan bevise at jeg hadde 88 i O2 i 1994(de papirene er borte)
Jeg skrev jo at måten min å vinne skirenn var rett og slett å gå så fort jeg kunne hele tiden,altså slite ut konkurrenter
Men gjør oppmerksom på at dette var i perioden fra 1992…..før den tid var jeg verken veldig utholdene ,ihvertfall ikke ekstrem og O2-optaket var vel ikke så mye å skryte av uten at jeg noen gang målte det før 1994..……

Noen ganger klarte jeg å slite ut konkurrenter ,noen ganger ikke . Men fra 1992 til 2001(10sesonger) gikk jeg 368 skirenn
(Da er ikke lysløyperenn tatt med)
Vant 82 (forøvrig 56 2-plasser og 49-3-plasser) og med all slags konkurranse fra løpere som jeg var bedre enn til løpere som jeg egentlig var dårligere enn på vanlige 15km i langrenn.
Og de som kjenner meg vet at jeg verken var rask i starten eller hadde noen spurt………så da sier det seg jo selv.

DERFOR ER JEG ENIG I GJERT INGEBRIKSENS UTTAELSER OM MODERNE LANGRENN ALLE KONKURRANSER BLIR FOR LIKE.
Det er fysiologisk umulig å både være god i sprint og langdistanse.
De som vinner sprint i dagens langrenn er ikke utøvere med ekstreme sprintegenskaper det bør alle skjønne.
Men FIS får bestemme hva de vil med langrenn i fremtiden,jeg skulle ønske man gikk tilbake til 15 – 30 og 50km enkelstart,og skulle de ønske en sprintøvelse må de tilnærme seg friidrett,svømming,skøyter o.l hvor de som faktisk har raske muskelfibre vinner.
Tenk hvis Usan Bolt skulle vinni maraton……….eller Geir Karlstad sprint VM i skøyter……..helt usannsynlig og sånn bør det også være i langrenn hvis man skal ha en øvelse for «sprintere»

NOK OM DET.

DOKKA-LØYPA BLE JO OGSÅ ET TEMA.
Fant ut at jeg desverre bomma med 5 sekunder ,så persen min er ikke 1815 med 18.20min fra Hovedveien(første avkjørsel) i den «gamle dokkaløypa som er ca 50m lengre enn den man går i dag,men med start 50m før hovedveien v/Tyrifjord hotell utgjør det vel omtrent det samme.
Dette kan jo heller ikke bevises i og med at strava ,GPS og sånn ikke fantes på 90-tallet…..pulsklokker fantes ,men de målte kun puls og tid.
Men det var jo en uskreven regel at man startet ved Hovedveien for å sette rekorder og med noen få unntak gjorde jeg det på samtlige drag opp Dokka( vil se på et bilde at jeg ved noen anledninger begynte ved den første grinda,men da ble det alltid notert i treningsdagboken)
Så det er bare å forsøke å sette rekorder ,hvem som har den vet ikke jeg bare vet at Aaby slo meg med 30sekunder et par dager etter at jeg hadde persa. dvs da 17.50min.
Vet at Arne Hovde ,1500m løper på 70-tallet løp til Hvalsdammen på 15minutter…..tilsvarer vel rundt 18-blank til heistoppen.


Derfor har jeg aldri vært spesielt imponert over de som har vunnet Dokka-opp ,løpere som i mange tilfeller har vært såkalt «motbakkeløpere» MEN det skal også sies at jeg ,etter å ha sett i treningsdagbøkene,trena intervaller i denne løypa ekstremt mye og opparbeidet en teknikk som passet AKKURAT DEN LØYPA.
Så alle som løper under 20-min er jo godkjent.
Legger ved noen bilder,utdrag fra noen av øktene .



DET BLE OGSÅ STILT SPØSMÅL OVER AT JEG SA JEG HADDE LØPT PÅ 32-TALLET PÅ 10KM.
Jeg skrev jo det for det er jo faktisk det det står i resultatlistene MEN hvorvidt alle løypene var kontrollmålt skal jeg ikke ha sagt.
Så da kan vi vel bli enige om at persen på 10000m bane er 33.19.61min satt i B-NM i Skjåk en eller annen gang på 90-tallet.
Er vel banetider som gjelder……….og det jeg skulle frem til var vel egentlig at mine tider ikke er all verden om det så er 32.20 eller 33.19. men at det er kjedelig å slite i dag med å løpe under 40min 😥


SÅ DA HÅPER JEG AT ALLE ER FORNØYD,INGEN SURE MINER SÅ FÅR VI BARE INNSE AT VI BEGYNNER Å DRA PÅ ÅRA ALLE SAMMEN OG AT TIDLIGERE RESULTATER FORBLIR HISTORIE.

De 3 jeg trena mest sammen med frem til 2 av de begynte mer satsing på løping fremfor ski har alle bedre topplasseringer enn meg i mesterskap og jeg er verken misunnerlig eller noe på det
Syns det var kjempemoro jeg når Tore Bye ble Norsk mester på 10km terrengløp ,synd han ikke kvalifiserte seg til EM i maraton for han var en veldig god løper…..mye mye bedre enn meg.
Og tar jeg ikke feil satte han løyperekord på Egersund halvmaraton samme dagen som jeg ble nr 19 i Birken og vant klassen min.



Den eldste av oss driver ennå å «leker med meg » når vi løper intervaller på beina.

Og jeg skal ikke rangere noen men Kristen Aaby har alltid fremstått som en meget intelligent utøver både som skiløper med sterke plasseringer i NM og ikke minst i Wasaloppet,har vel også deltatt i Verdenscup i vanlig langrenn og var i noen år på det Norske turrennslandslaget.
Med joggesko på beina han har dratt kvinnelige maratonløpere frem tid gode resultater samt at han også selv var på et høyt nivå og de siste årene har han vel vært den beste løperen i Norge over 30år, hvis man regner ut i fra alder .


Det største talentet løpsmessig av oss ,var utviltsomt Roar Bye.……jeg er ikke noe god på tider,men han ble betraktet som kanskje Norges største talent på 80-tallet og det var veldig veldig synd han ble overtrent og skadet i relativt ung alder……for hvem vet ……



SÅ HAR JEG EN LITEN SAK OM SPISEFORSTYRRELSER I DAGENS SAMFUNN.
Alle veit jo at jeg har hatt anorexi eller spisevegring som mange kaller det og sammen men bulemi er vel det de fleste tenker på når spiseforstyrrelser blir nevnt.
Men det er så mye mer enn bare det,men alt er «galt syn på egen kropp» .
Jeg kan ikke så mye om overspising,ulike dietter for å se ut «som et beist» eller andre typer,men jeg kan mye om anorexi og tankegang hos de som lider av dette.

FOR Å SI DET ENKELT ,MAN SER SEG SELV IKKE PÅ EN REALISTISK MÅTE OG ALT BLIR VRIDD PÅ OPPI HUE.MAN ER PÅ GODT NORSK GÆREN I HUE.
På det mest ekstreme trodde jeg at jeg ble feit av å svelge mitt eget spytt…….tenk det.Da er det ille.


MEN PROBLEMET I NORGE I DAG MED DETTE BARE VOKSER OG VOKSER.
Sosiale medier,kosttilskuddsreklame,filmstjerner som ser fantastiske ut(etter å ha gått på amfetamin og mye annet dritt,noe ungdom ikke vet) Helsestudioer fulle av bilder av muskulære og sexye kropper.
Særforbund som bagatelliserer hvorfor utøver bli utestengt og mange andre ting ,skaper et økende samfunns og helseproblem.

Jeg har tross alt vært heldig ,kun noen tarmer og en mage som ikke funka optimalt på mange år samt det jeg skrev vedrørende det å miste muskelmasse.
Litt gæren i hue er jeg vel fremdeles,men det er ikke pga dette 😜

Men mange sliter med dette resten av livet og noen ,vet ikke hvor mange ,dør med spiseforstyrrelse i Norge hvert år.
Mest kjente i Modum ,var av Norges beste turnere som døde i en alder av 29 pga spisevegring (1982)
Var forøverig OL-deltager i 1968 hvor hun ble nummer 12.

HA HATT NOEN SVAR OG SAMTALER VIA SOSIALE MEDIER OM DETTE TEMA MED PSYKOLOG MAREN KOPLAND VED MODUM BAD OM DETTE PROBLEMET.
Kanskje ungdommens største helseutfordring de neste årene ved siden av det «stikk motsatte»,innaktivitet og fedme.
Et ekstrem vanskelig sykdom å behandle fordi ingen mennesker er like , ingen har de samme tankene og grunnene til at de har utviklet denne sykdommen.
Så det finnes jo ikke en mal for å ordne opp i menneskets sinn,uansett hva det måtte være…..

Og jeg skal fortelle dere en ting»når man lever i en boble,handler alt om det som er inni den bobla» Det tøffeste i de årene jeg hadde anorexi ,var ikke at jeg var redd for å svelge mitt eget spytt og andre forvridde tanker FOR DE VAR NORMALE FOR MEG.
Men den dagen jeg innså at «detta går til helvete» og bestemte meg for å begynne å spise igjen……..DET ER DET VÆRSTE JEG NOEN GANG HAR OPPLEVD MENTALT(med unntak når faren min døde).
DET Å SPISE RELATIVT NORMALT VAR HELT PYTON.
Men det gikk det også.

Håper færrest mulig kommer så langt.

TAKK ,HA EN FIN KVELD ,NÅ MÅ JEG PÅ JOBB.

TA EN BURGER INNIMELLOM ,DRIKK EN COLA ,TA EN ØL ,SPIS LITT SJOKOLADE OG VÆR DEN BESTE AV DEG SELV.